4.08.2012 г.

Е-mail маркетинг



E-mail маркетингът е най-мощния иструмент за генериране на таргетиран трафик към даден сайт. Използва се най-вече от онлайн магазините, но също и от лични и корпоративни сайтове, които са успели да наберат абонати.
Кои са най-важните неща, които трябва да се спазват, за да е успешна една e-mail маркетинг кампания:
1. Качествен списък
Преди да мислите изобщо за разпращане на информационни или рекламни e-mail съобщения, трябва да разполагате със списък абонати, които са дали съгласието си да получават такава информация от вас.
Всичко друго се възприема като SPAM и може да ви донесе доста неприятности.
Как да съберем абонати?
- Поставете на видно място в сайта си форма за записване за e-mail новини. Формата трябва да е максимално опростена (достатъчно е въвеждането само на валиден e-mail).
- Защитете част от най-ценната информация на сайта си и изисквайте регистрация от посетителя, който иска да получи достъп до нея. При онлайн магазините - това би могла да бъде информацията за цените на продуктите.
- Организирайте игри с предметни награди, които изискват регистрация.
- Предложете безплатни бонуси при всяка регистрация (например купони за отстъпка)
Важно: Във формата за регистрация трябва задължително да присъства checkbox, в който потребителят да постави отметка, че е съгласен да получава новини по e-mail. Ако искате да форсирате малко получаването на подобно съгласие, сложете отметка по подразбиране на checkbox-a. Така потребителят ще трябва да положи усилие да се отпише, а не да се запише за новини.
Друг често срещан прийом е да се изисква от потребителя да приеме общите условия на сайта, в които е записано, че може да му се ползва email-а му за разпращане на новини. Над 95% от потребителите изобщо не четат тези условия и без да знаят се превръщат в абонати за вашите email-и. Макар и не особено коректен към потребителите, този начин е напълно законен. При него обаче рискувате да получите голям брой unsubscribers още с първите мейли, които изпратите.
Въоръжени с качествен списък, вече сте готови за следващата стъпка:
2. Качествен email
Първото, което искате от потребителя е да отвори изобщо вашето съобщение. За да го направи, той трябва да бъде заинтригуван още със subject-а на мейла. Има няколко правила при писане на subject:
- Избягвайте клишета и превъзходни форми от типа на "Супер промоция", "Уникално предложение", "Най-добрите дъвки" и т.н. Използвайте опростени текстове, които подсказват конкретна полза за абоната. Например: "60% намаление на мъжки анцузи PUMA".
- Ако разполагате с имената на абоната, добавете ги в subject-a. Например "Иван, възползвайте се от 60% намаление на мъжки анцузи PUMA"
За да отвори даден мейл, получателят трябва да почувства че:
- Това съобщение е адресирано до него
- В мейла вероятно има информация, която си струва да прочете
- Съобщението идва от познат му изпращач и не крие риск от вируси
Да приемем че вече сте измислили точния subject и потребителят решава да отвори вашия мейл. Какво ще намери вътре?
Самото съдържание на мейла се структурира и оформя според целта, която се преследва. Ако говорим за онлайн магазин, използването на красив HTML темплейт изглежда задължително. Възложете оформянето му на дизайнер като му дефинирате ясно кои трябва да бъдат акцентите, какво се цели като реакция от потребителя, каква допълнителна информация трябва да присъства.
Най-важната информация по правило се поставя в началото на съобщението. С няколко думи (картинки) трябва да грабнете вниманието на получателя и да го накарате да прочете мейла до края.
Целта на всеки мейл е да провокира определена реакция у потребителя. Ако целта е да си купи дадена стока, това трябва ясно да му бъде подсказано с подходящи снимки на продукта, съпроводени с отчетлив бутон "Купи сега!".
И нещо много важно, което у нас често се пренебрегва. Все повече потребители проверяват пощата си на мобилни устройства (смартфони и таблети). Темплейтът, който използвате трябва да се визуализира достатъчно добре на малките дисплеи на тези устройства.
Ето и един пример за добре структуриран мейл, рекламиращ продукт:
Както виждате топ продуктът е отделен от останалите. С него трябва да заинтригувате потребителя. Ако наредите всички продукти в колонка един под друг, акцентът се губи и вероятността потребителя да затвори мейла преди да го е прочел е много по-голяма.
Веднъж заинтригуван от топ продукта, той с много по-голяма вероятност ще види и другото, което му предлагате. Използването на една колона подобрява значително визуализацията на мобилни устройства, а бутоните Buy Now са достатъчно отчетливи.

Софтуер за разпращане на мейли.
Има много и различни софтуерни платформи, които се използват за email маркетинг. Най-важните предимства, които ви дава такава платформа са:
1. Вероятността съобщението да попадне в Спам фолдъра на получателя е значително по-малка;
2. Платформите ползволяват лесно управление на списъка - изключване на абонати, които системно трият мейлите без да ги отварят; изключване на абонати, които са се отказали от получаването на информация от вас...
3. Статистика за всяка кампания: какъв е процента на отворените мейли, какъв е процента на кликовете върху определени линкове вътре в съобщението, интеграция с Google Analytics.
4. Лесна възможност за потребителя да се отпише от получаването на мейли. Това е полезно и за вас, тъй като практически нямате полза да спамите незаинтересовани потребители.
5. Поддръжка на готови темплейти, които с минимални усилия можете да приспособите към вашите нужди.
Аз лично препоръчвам 2 софтуерни платформи, които отговарят на посочените по-горе изисквания:
Mailchimp


Предимство: Безплатно поддържа списък от до 2 000 абонати, на които ежемесечно можете да пратите общо до 12 000 мейла. Ако с времето нуждите ви нарастнат, ще ви се наложи да минете на платените планове, които изискват ежемесечна такса за ползване на услугата.
Недостатък: При списъци с над 2 000 абонати се дължат ежемесечни такси за ползване на услугата.
Sendblaster


Предимство: Това е единствения софтуер, който ми е познат и при който таксата за ползване се заплаща еднократно (а не всеки месец). Това решение е страхотно за компании, които пращат голямо количество мейли на десетки хиляди абонати. Sendblaster също има безплатна версия, но тя е лимитирана до обсужване на списък с до 200 абоната.
Недостатък: Безплатната версия е силно лимитирана.
Няма да ви е трудно да откриете сами десетки други платформи. Достатъчно е да зададете търсене по "email marketing" в Google, но ако ми се доверите, можете да си спестите много часове в съпоставяне на тези платформи, за да достигнете в крайна сметка до двете, които съм посочил по-горе.

Няма коментари:

Публикуване на коментар