29.06.2012 г.

SEO - Ключови думи


SEO (Search Engine optimization) се прави по определени ключови думи и фрази.
Без ключови думи няма SEO.
В основата на добрите резултати е правилния подбор на ключови думи.
Как се прави това?
Създайте нов документ в Excel и започнете да попълвате в колона ключови думи и фрази, които имат отношение към вашия сайт:



Добре е да използвате таблица, защото в нея после ще добавим и други колони и формули.
Използвайте инструмента за ключови думи на Google за да потърсите повече думи и фрази, на базата на тези, за които вече се сещате:
В полето Keyword or Phrase нанесете най-добрите 4-5 ключови думи, които сте подбрали сами, и в резултат от търсенето ще получите предложения за други думи.
Ако оптимизирате локално (например за България, не забравяйте да настроите допълнителните филтри (location и/или language) преди да стартирате търсенето.
Ако например оптимизирате онлайн магазин за маркови дрехи, можете да започнете с "дрехи", "аутлет" и "маркови дрехи", на които Google ще открие подобни:




Нещо повече: на всеки ред до съответната фраза виждате каква е конкуренцията, колко глобални и колко локални търсения има месечно по тази ключова дума.
Конкуренцията (Low/Medium/High) се определя на базата на брой страници в мрежата, които са релевантни на ключовата дума, и биха се появили в резултатите от търсене по нея.
Много ценен ориентир е и месечния брой търсения по съответната ключова дума.
Ако сте задали location:Bulgaria, локалните търсения се отнасят за България.
Вече сте готови да експортирате табличката на Google в xls формат и да я добавите към вашата таблица.
Преди да приключите с Google Keyword Tool, използвайте го за да видите по какви думи оптимизират вашите конкуренти:
Напишете техния домейн в полето Website и ще получите нова порция ключови думи и фрази, използвани най-често във въпросния сайт.
Най-вероятно точно това са думите, по които те правят SEO.
Повторете упражнението с поне още 2-3 от най-сериозните ви конкуренти, като добавяте и тези резултати в таблицата
Най-вероятно вече разполагате със стотици ключови думи и фрази във вашата таблица. Време е да направите първата "пресявка".
Махнете тези, които са прекалено встрани от тематиката на сайта или са с нищожен брой месечни търсения.
Колко е този нищожен брой? - Това определяте Вие.
Ако продавате апартаменти в Царево, Google ще Ви каже, че търсенията по фраза "апартамент в Царево" са едва 91 месечно.
Това обаче са най-ценните Ви клиенти.
Струва си да оптимизирате за тях.
Затова внимателно преценявайте всяка дума и фраза, преди да я изхвърлите от таблицата с потенциални ключови думи и в никакъв случай не изхвърляйте автоматично.
По-запознатите със SEO знаят, че цялата работа, която свършихте дотук, би могла да се свърши за 2-3 мин. с някой от безплатните или платени SEO инструменти.
Със сигурност един ден ще прибегнете и до тях, но засега е добре да правите всичко сами, за да навлезете в логиката на целия процес, а и за да не изпуснете ценни фрази, които съответната програма прецени за маловажни за показване.
Сега добавете една колона "Релевантност" и оценете всяка ключова дума с 1,2 или 3, според това доколко точно съответства на тематиката на сайта ви.
(1 за пълно съответствие; 2 за добро съответствие; 3 за задоволително съответствие).
Защо няма 4 ? Ами защото не би трябвало вече да имате такива думи в таблицата си.
Моята таблица за онлайн магазина за дрехи би могла да изглежда така:

Остава Ви да добавите още една колона към таблицата. И тя е предназначена за оценка на конкуренцията.
Опитайте да търсите в Google по съответната дума и вижте колко резултата ще получите.
Числото, показващо броя на резултатите, запишете в тази допълнителна колона. Трудоемко е, но си струва да го проиграете поне първия път.
И не забравяйте, че ако оптимизирате локално (например за България), следва да търсите в Google.bg, а не в Google.com.
Сега остава да се запознаете с показателя за ефективност на ключови думи KEI (Keyword Efficiency Index):
Той се изчислява по следната формула:


R е релевантността на ключовата дума (1..3)
Sv (Search volime) е месечния брой търсения по тази ключова дума
C (Competition) е конкуренцията - броят страници, индексирани от Google, които съдържат тази дума и се появяват в резултатите от търсенето.

Въведете горната формула в допълнителна колона в таблицата и изчислете KEI за всеки ред от нея (т.е. за всяка ключова дума).
След това сортирайте резултатите по стойността на KEI и думите с най-висок коефициент са вашите ключови думи. Тези, по които е най-добре да оптимизирате.
Първите 5 са вашите топ фрази.
Те трябва да присъстват най-често в съдържанието на страниците и в линковете към тях.
Следващите 35 са също добри. Старайте се те също да присъстват в текстовете.
Останалите до 100 са вашия резерв от ключови думи. Можете да прибегнете до тях във всеки един момент, така че ги запазете засега.
Тези, които са извън топ 100, спокойно можете да изтриете.

2 коментара:

  1. много интересна и особено полезна информация за мен - точно това, което ми трябваше - мерси за споделянето - поздрави и до скоро

    ОтговорИзтриване
  2. Доста добра информация но наистина става много по лесно дори с някои безплатни инструменти.

    ОтговорИзтриване