8.05.2012 г.

Няколко практични съвета от опита ми с онлайн магазини


С този пост не искам да повтарям учебниците по маркетинг. Предлагам ви просто няколко съвета, продиктувани от скромния ми опит. Тези съвети едва ли ще ви изненадат, но предполагам ще се съгласите с мен, че макар и общоизвестни те много рядко се прилагат успешно. А аз поне си мисля, че изброените по-долу неща са абсолютно задължително условие за успешен онлайн бизнес. 

1. Проучете пазара. Какъв е профила на потребителите. Каква част от продажбите се осъществява онлайн. Кои са най-продаваните стоки и защо?  

2. Проучете конкуренцията. - Анализирайте сайтовете, които излизат на първа страница в Google при търсене по най-популярните ключови думи. Как са оптимизирани? Кои са силните и слабите им страни? Откъде доставят стоката? Къде и как се рекламират (backlinks)?

3. Напишете план за това как ще изглежда и функционира вашия магазин, в който включете всичко онова, което ви е харесало в сайтовете на конкуренцията.

4. Избеерете подходяща платформа. Най-добре е да се започне с готови безплатни платформи като Open Cart, Magento, OsCommerce ... Не е лош вариант да си купите стилен темплейт за съответната платформа.

5. Заложете на изчистен дизайн с големи изображения на продуктите, в който и лаик да може да се ориентира. Дизайнът и интерфейсът трябва да водят посетителя към покупка, а не да го разконцентрират с разхвърляна по страниците информация. 

6. Ограничете се в определена продуктова група. Магазините от типа "За всекиго по нещо" по-скоро объркват потребителите, трудно се позиционират и още по-трудно се поддържат. 

7. Предложете условия на плащане и доставка, удобни за потребителя и адекватни на тези на конкуренцията. Форумите са пълни с оплаквания от иначе добри магазини, които бавят доставката със седмици или не предлагат възможност за плащане от чужбина.

8. Заложете на малко продукти, но качествено подбрани и предложете възможно най-богат снимков материал, ревюта и описания, които да убедят потребителя да купи. 
Това правило има и изключения -  онлайн магазините, в които огромната част от потребителите влизат за да търсят нещо конкретно (интернет книжарница). В тези случаи е важно да имате колкото е възможно повече продукти.

9. Помислете за реален магазин, в който да можете да показвате продуктите от виртуалния. Много потребители ще ви питат къде могат да видят продуктите на живо. Това важи най-вече за магазините за дрехи, часовници и др.

10. Комбинирайте оптимизация с онлайн рекламна кампания. Стартирайте и двете неща веднага след като магазина е готов. Най-трудно се привличат първите клиенти.  

11. Обновявайте редовно информацията на сайта така, че на потребителя да му е интересно да го посещава често.

12. Предложете онлайн чат система на сайта. Почти всички посетители ще имат въпроси, които им се иска да зададат на някого.

Спирам до тук, защото темата е наистина обширна. Ще се радвам ако и вие се включите с коментари.  

  


1 коментар:

  1. Gotin post! Bih dobavil i zapoznavane sys zakona za elektronna tyrgovia. Mnogo kolegi platiha globi za gluposti. I bez redovna firma i kasov aparat tazi rabota ne stava.

    ОтговорИзтриване