23.05.2012 г.

Как да направим въздействаща презентация

Много често ни се налага да ползваме презентацията като средство, което ни помага да представим по-добре нашите идеи, продукти, услуги ...
Презентациите се ползват при срещи с инвеститори, търговски представители, клиенти, а често и за обучение на собствения персонал.
Най-често ползвният инструмент за изграждане на презентации е PowerPoint. Продуктът на Майкрософт, макар и ненавиждан от може би най-добрия презентатор Стив Джобс, е достатъчно интуитивен и лесен за работа, като в същото време предоставя доста възможности за създаване на въздействащи презентации.

Как да направим презентацията ефектна и въздействаща?
Много харесвам правилото на Гай Кавазаки, което той нарича "10/20/30"
10 слайда, представени за 20 минути, при големина на шрифта 30.
10 слайда
Практиката показва, че 10 слайда са напълно достатъчни, за да представите това, което искате. По-големият брой би отегчил присъстващите и би разконцентрирал вниманието им от фокуса на презентацията. Обратно - значително по-малкият брой слайдове остава впечатлението за набързо скалъпено представяне, в което е пропусната част от съществената информация.
20 минути
Стремете се да се поберете в тези 20 минути, излагайки презентацията си. В повечето случаи ще Ви бъде отделено доста повече време, но е по-добре да го оставите за въпроси, отколкото да отегчите аудиторията с ненужни подробности.
Шрифт 30
Голяма част от презентациите се пишат на шрифт 12 или 14. Презентатори, които не са достатъчно уверени в себе си, предпочитат да си четат думичките от слайдовете. Това кара събеседниците им да четат заедно с тях, а това напълно разрушава въздействието на презентацията. Важното се губи някъде в безкрайно дългите текстове.
Една често срещана грешка, допускана от фирмите, е изпращането на презентацията по електронна поща. Този инструмент има смисъл само ако бъде ползван при лична среща с партньорите/клиентите.

Какво да включим в презентацията?
Зависи какво и пред каква аудитория ще представяте.
Понякога е добре да се започне с няколко въвеждащи думи за компанията, но ако смятате че аудиторията ви познава достатъчно добре - просто им спестете тази част.
Най-важната част, която задължително присъства в презентацията е конкретното предложение -
Какво ви предлагаме?.
В много случаи е добре да започнете презентацията именно с тези думи. Така ще покажете, че нямате намерение да губите ценното време на аудиторията с празни приказки и ненужни въведения.
Следващият важен момент, който обикновено следва представянето на продукта (услугата) е изтъкване на конкурентните му предимства. Тук много помага използването на сравнителни таблици с продукти на конкуренцията.
Това е частта от презентацията, в която трябва да убедите аудиторията в това, че им предлагате нещо по-добро от наличното вече на пазара.
В края на всяка презентация трябва да дадете възможност на присъстващите да задават въпроси. Добре е да ги предупредите предварително, че ще им дадете тази възможност накрая, за да не ви прекъсват по време на изложението.
Ако оставите публиката да задава въпроси в хода на самата презентация, рискувате да разводните нещата, да отговаряте предварително на въпроси, чийто отговори се съдържат в следващите слайдове и да загубите логическата последователност.

1 коментар:

  1. Г-н Педро сделал все возможное, чтобы помочь мне с ссудой, которую я использовал для расширения своего лесопильного бизнеса. Они были дружелюбными, профессиональными и идеальными для работы. Я рекомендую связаться с любым, кто ищет ссуду. pedroloanss@gmail.com.

    ОтговорИзтриване